EN HVERDAG MED BIPOLAR LIDELSE

ALDERDOMSTEGN ELLER BIPOLAR LIDELSE?

Når du er ældre og lever med bipolar lidelse, er der en række forhold, der er gode at være opmærksomme på, for at få den bedst mulige behandling og hverdag med en psykisk sygdom.

Flere og flere ældre har og får stillet diagnosen bipolar lidelse, og en undersøgelse viser, at ældre på 60 år eller derover udgør 25 % af alle diagnosticeret med sygdommen.

FORANDRINGER I HUMØRET

Jo ældre man er, jo sværere kan det være at stille diagnosen. Symptomerne på bipolar lidelse kan nemlig ligne andre ændringer, du kan opleve, når du bliver ældre.

For eksempel kan disse symptomer på bipolar lidelse forveksles med alderdomstegn:

  • Søvnforstyrrelser
  • Aggressivitet
  • Forvirring
  • Uro og rastløshed
  • Ekstrem træthed
  • Irritabilitet
  • Vaneændringer

Hvis du oplever flere af symptomerne, er det en god ide at gå til lægen.

BIPOLAR LIDELSE OG ANDRE DIAGNOSER

Ældre med bipolar lidelse har i gennemsnit . Det er vigtigt, at du sammen med din behandler får talt om, hvilke andre diagnoser du har i forvejen – det har nemlig betydning for din medicinske behandling.

Hvis du allerede tager medicin for en eller flere diagnoser, kan det være en god ide at være særligt opmærksom på disse tre spørgsmål, når du taler med din behandler om dit sygdomsforløb og medicinering:

  • Hvilken medicin mod bipolar lidelse kan fungere sammen med din nuværende medicin?
  • Hvor meget medicin kan du tåle?
  • Hvordan reagerer dit stofskifte på medicinen?

Forskning viser, at du får den bedst mulige behandling, hvis din behandler, hjemmeplejerske og egen læge arbejder sammen.

HVAD KAN DU SELV GØRE?

Fysisk aktivitet er vigtigt – også når du lever med bipolar lidelse. Det kan være en gåtur i den friske luft, at cykle på arbejde eller tage trapperne i stedet for elevatoren. Hvis det er fysisk udfordrende for dig at være aktiv, kan du tale med din læge eller behandler om andre muligheder og hjælp til at få bevæget dig. Når du er fysisk aktiv, er du med til at minimere risikoen for stress, forbedre dit forhold til søvn og stabilisere dit humør. Du kan derfor være med til at skabe bedre rammer for dit liv med bipolar lidelse ved at prioritere fysisk aktivitet i hverdagen.

LÆS OGSÅ

BIPOLAR SAMMEN MED ANDRE DIAGNOSER

Der er ikke kun én forklaring på, hvorfor nogen udvikler bipolar lidelse. Det handler nemlig både om arv og miljø. Det er dog den arvelige del, der har størst betydning for, at nogen udvikler sygdommen. 

Læs MERE

Tag gerne familie, venner eller din nabo med i hånden, når du går ture. Undersøgelser peger nemlig på, at et godt socialt liv hos ældre med bipolar lidelse giver færre og kortere maniske episoder. Mange kommuner og Ældre Sagen har gode aktiviteter og fællesskaber, der kan være gode for dig, hvis du gerne vil være mere sammen med andre. 

Udover fysisk og social aktivitet er det også en god ide at have fokus på din søvn og dit stressniveau. Prøv at planlægge din dag, så du får den søvn, du har brug for, er fysisk aktiv og kun laver aftaler, der ikke gør dig stresset. Hvis du er ældre, er det også en god idé at være opmærksom på risikoen for at dehydrere og huske at drikke nok væske i hverdagen – især hvis du er fysisk aktiv. Det er også en god idé at undgå rygning og alkohol, når du lever med bipolar lidelse.

TJEK, HVORDAN DU HAR DET

Hvilket liv vil du gerne leve?
Har du en behandlingsplan?
Og holder du øje med udsving i din sygdom

Med denne spørgeguide kan du notere hver dag, hvordan du har det og på den måde holde øje med, om der er for mange eller for store udsving i dit humør.
Du får også overblik over, hvordan din søvn, din livsstil eller din behandling kan spille ind eller måske direkte trigge udsving i din sygdom.